Thursday 24 June 2010

Dia gantikan donut dengan sushi

Akhir Winter 2010
Hari ini cuaca sangat sejuk.Namun begitu saya amat menyukainya.Kerana ianya adalah ciptaan kekasih saya.Kekasih yang takkan mati dan hidup selamanya. Hari demi hari yang saya lalui di sini semakin bahagia bersama kekasih ini. Saya tahu siapalah saya untuk menjadi kekasihnya. Saya bukan sempurna seperti Rasullah. Tapi saya panjatkan angan angan dan cita cita semoga hari demi hari cinta saya kepadanya semakin bertambah. Saya tetap memasang angan angan agar saya tetap menjadi kekasih yang setia. Semalam saya teringat pesan kekasih saya dalam qalamnya..katanya apabila engkau memberi pasti aku akan gantikan dengan yang lebih baik..semalam Dia gantikan donut dengan sushi..kisahnya saya ada dua donut..saya dah habis makan satu tinggal lagi satu..lepas tu saya teringat zaman para sahabat..mereka mendahulukan sahabatnya yang lain..saya jadi malu nak makan donut tu..saya pon bisik pada hati..apa kata saya beri saja kepada sahabat saya ni..rupanya kekasih saya ni dengar..tak lama lepas tu..seorang lagi sahabat saya datang..nah ambil sushi udang ini..katanya..saya mengucap alhamdulillah..tak sangka kekasih saya tukar sebiji donut dengan sushi yang sedap..setelah saya lama tak makan sushi sebab mahal akhirnya semalam Dia bagi saya rasa nikmatnya sushi udang..Dia gantikan donut dengan sushi udang..

al kisah saya buat salah..saya tak tahu macam mana nak tebus kesalahan saya lagi..macam macam cara saya fikirkan..tiba tiba saya teringat surat cinta kekasih saya..kekasih saya tahu apa masalah saya ni..katanya jangan buat lagi..kalau dah bertaubat mesti istiqamah..pergi minta maaf katanya..semua ini saya baca dari surat cintanya Al Quran..jadi saya ikut petua yang kekasih saya beri..mula mula buang segala perasaan tak elok dalam hati..kedua insaf..ketiga minta maaf dengan ikhlas..owh macam tu rupanya..jadi saya usaha dan usaha..kekasih saya cakap..dia tak pandang hasil tapi dia pandang usaha..owh saya mula gembira bila dengar macam tu..

Saya tahu untuk tawan hati Dia bukannya mudah..Dia akan bagi ujian yang berliku liku..nak duga sejauh mana saya setia ke tak..kerana semakin banyak ujian itulah tanda sayangnya Dia pada saya..bila saya silap kekasih saya akan marah..tapi bila saya minta maaf dan kembali bertaubat Dia akan menerima taubat saya..jika dosa seluas langit pon Dia akan tetap maafkan..kerana Dia tahu saya selalu lupa dan alpa..itu fitrah saya..saya yakin..kerana menurut qalamnya..pintu taubat itu sentiasa terbuka..kekasih saya tak pernah tidur..hari hari Dia jaga saya..bagi saya makan dan segalanya..bagi saya hati untuk merasa dan otak untuk berfikir...saya bahagia sebab  kekasih saya bagi saya 2 bodyguard..satu sebelah kanan satu sebelah kiri..apa gerak geri saya semua kena catat..bila saya dalam bahaya atau takut bangun lambat ke kelas ada bodyguard yang kejut..mana mungkin saya boleh bangun sendiri tanpa bantuan kekasih yang satu ini..

Dulu saya akui..saya selalu lupa kekasih saya ni..masa dihabiskan dengan study..saya lupa masa tu kekasih saya yang bagi saya akal untuk berfikir..kejayaan terletak di tangannya..saya cuma berusaha..dulu saya akui..saya selalu fikir benda tak penting,sensitif dan selalu suka fikir bukan bukan..tetapi menurut kekasih saya ni..jangan ada prasangka dalam hati..jangan sakiti orang lain..masa tu saya tak sedar lagi..al maklumlah masa tu cinta ni belum berputik betul betul lagi..sejak bersama kekasih yang satu  ini hidup saya lebih tenang..kekasih saya ajar jangan simpan dendam dalam hati..hidup ini mestilah saling memaafkan..saya tenang bila baca surat cinta kekasih yang satu ni..saya banyak buat silap..al maklumlah hati saya kotor perlu dicuci bak kata kekasih saya ni..

Tiba tiba saya terjumpa satu ayat..

Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir?
(Al-Baqarah, ayat 44)

Saya tersentak..baru saya sedar selama ni saya ajak orang buat baik tapi diri sendiri tak betul..jadi mulai hari tu saya berazam untuk perbaiki diri..sikit demi sedikit..kadang kadang saya tak kuat dan selalu hiraukan pandangan orang..tapi kekasih saya beritahu dalam surat cintanya..Dia tahu apa yang ada dalam hati saya..kenapa saya perlu risau?saya mula ambil waktu merenung sendiri..kenapa perlu takut untuk berubah?

Pernah satu hari saya bermonolog dalam hati..saya tahu kekasih saya tahu meskipun saya tak luahkan..saya katakan saya merindui si dia..tiba tiba saya seolah olah mendengar hati saya berbisik..tidakkah kamu ingin meletakkan cinta kamu sangat mahal..cinta yang boleh membawa ke syurga..cinta sesama manusia adalah fitrah yang tak dapat dibendung..perasaan rindu..kekasih saya yang menciptakan dia..juga menciptakan saya..jadi pesan kekasih saya jika saya menanamkan cinta pada Dia pasti hidup saya akan bahagia..andai ada jodoh pasti akan bertemu kembali..biarlah perpisahan ini mengajar saya untuk menjadi isteri dan ibu yang baik..andai dia setia saya yakin kami pasti akan bertemu kembali..andai dia mencintai kekasih saya ini pasti dia akan faham akan hakikat sebuah perpisahan..andai dia bukan jodoh saya pasti kekasih saya akan beri yang lebih baik..kerana kekasih saya telah mengaturkan perjalanan hidup saya sejak saya belum lahir lagi dari perut ibu..saya kembali gembira dan saya kesat air mata..

Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.


(Surah Al-Anakabut,Surah 29, ayat 38)

Kerana saya adalah seorang hamba kepada kekasih saya..kudrat saya sangat lemah..kerana saya insan biasa pasti berbuat silap..kerana saya selalu lupa jadi ingatkanlah saya..saya ingin menjadi hamba yang tidak sabar untuk bertemu kekasih saya..semoga hari demi hari kekasih saya mengajar saya apa sebenarnya erti cinta padanya..bukan hanya pada mulut atau tulisan..tetapi lahirnya dari hati seorang hamba yang setia..semoga nikmat ini berpanjangan..hidup ini terasa lebih bermakna apabila mengingatinya..menyebut namanya melahirkan rasa bahagia..hilang segala bebanan yang ada..syukur ke hadratmu kerana menjaga kedua orang tua saya..memberi mereka kesembuhan..memberi kejayaan kepada adik adik saya..semoga kami berjaya menjadi anak soleh dan solehah..

Niagara Falls..Winter 2010...

No comments:

Post a Comment